Bizi takip edin
|
EN

ID 115 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
İnsan Faktörleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ID 115
Güz
2
0
2
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Grup çalışması
Soru & Cevap
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Dersin amacı insan faktörleri ile ilgili önemli terim ve kavramları tanıtmak, antropometrik, biyomekanik ve fizyolojik etkenlerin insan sağlığı, güvenliği ve genel olarak performansa etkisini irdelemek ve bunların ışığında ergonomik tasarımın temel ilkeleri açıklamaktır
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; - İnsan faktörleri ile ilgili temel kavram ve terimleri açıklayabilecektir. - Ürün tasarımında ergonomi açısından doğru ve yanlış uygulamalara örnek verebilecektir. - Antropometrik, fizyolojik ve biyomekanik ilkeleri ürün tasarımına aktarabilecektir. - El aletleri ve el kullanımı gerektiren ürünlerin tasarımında temel ergonomi ilkelerini uygulayabilecektir. - Ergonomi ilkelerini insan-ürün arayüzünde doğru bir şekilde kullanabilecektir
Ders Tanımı Bu ders insan faktörleri ile ilgili temel ilkeleri işler. Antropometrik, biyomekanik, fizyolojik, psikolojik ilkelerin ürün tasarımındaki yerini anlatır ve bu ilkelerin ürünlere uygulanmasına yardımcı olur.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İnsan Faktörlerine Giriş
2 Antropometri Dul and Weerdmeester (Bkz – Ders Kitabı) sf.11-12
3 Biyomekanik & Kas-İskelet Sistemi Dul and Weerdmeester, sf.5-41
4 Biyomekanik - Duruş Dul and Weerdmeester, sf.5-41
5 Biyomekanik- Hareket Dul and Weerdmeester, sf.5-41
6 Biyomekanik - Hareket Dul and Weerdmeester, sf.5-41
7 İş Fizyolojisi Dul and Weerdmeester, sf.8-11
8 Proje ara değerlendirme Proje-1 üzerine çalışma
9 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı
10 El aletleri tasarımı Proje-1 üzerine çalışma
11 El aletleri tasarımı - uygulama ve gözlem Proje-1 üzerine çalışma
12 Kontrol ve ekranlar Dul and Weerdmeester, sf.44-72
13 Güvenli Ürün Tasarımı Dul and Weerdmeester, sf.8-11
14 Çevresel Etkenler: Gürültü/Titreşim Dul and Weerdmeester, sf.8-11
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Jan Dul and Bernard Weerdmeester, (2008) Ergonomics for Beginners, 3rd Edition, Taylor & Francis ISBN 9780429145353

Önerilen Okumalar/Materyaller
  • N. Stanton (ed.), Human Factors in Consumer Products, ed. N. Stanton, CRC Taylor&Francis,  2004
  • W.S. Green and P.W. Jordan (eds.), Human Factors in Product Design, CRC Taylor&Francis,  1999
  • A. Hedge, Design of Hand Operated Devices, pp.203-222 in Human Factors in

        Consumer Products, ed. N. Stanton, CRC Taylor&Francis, 2004

  • C. A. Cacha, Ergonomics and Safety in Hand Tool Design, CRC Press, 1999
  • M.S. Sanders, E.J. McCormick, Human Factors in Engineering and Design, New York: McGraw-Hill, 1993
  • C. D. Wickens, J. D. Lee, Y. Liu, S. E. Gordon Becker, Human Factors
  • Engineering, Pearson-Prentice Hall, 2004
  • A.R. Tilley ; The Measure of Man and Woman : Human Factors in Design, New York : John Wiley & Sons, 2002

Handbook of Human Factors and Ergonomics, edited by G. Salvendy, Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, 2006 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
1
8
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
1
Ödev
1
16
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
8
Proje
1
22
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
26
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
74
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
26
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
6
2
12
Arazi Çalışması
1
6
6
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
10
0
Portfolyo
0
Ödev
2
5
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
0
Proje
1
20
20
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
10
10
Final Sınavı
1
20
20
    Toplam
110

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Endüstriyel tasarım alanındaki kuramsal ve pratiğe dayalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri konvansiyonel endüstrilerden kent ölçeğine kadar çeşitli ürün, hizmet ve sistemlere yenilikçi ve sürdürülebilir bir biçimde uygular.

X
2

Nicel ve nitel verilerle desteklenen tasarım kavramlarını ve çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarır.

3

Endüstriyel tasarım alanının interdisipliner karakterinin gerektirdiği mühendislik, işletme, görsel iletişim alanlarının ilgili kuramsal ve metodolojik bilgilerine sahiptir ve diğer disiplinlerle, örgütlerle, firmalarla iş birliği kurar.

X
4

Endüstriyel tasarım kültürü; sanat, zanaat ve tasarımın tarihi ve kuramı bilgilerine sahiptir.

5

Alanı ile ilgili bilgi toplanması, yorumlanması ve/veya uygulanması aşamalarında toplumsal, kültürel, ekonomik, çevresel, hukuki, bilimsel ve etik değerlere sahiptir ve bu değerleri farklı ihtiyaçları dikkate alarak kullanır.

6

Endüstriyel tasarım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan güncel sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak çağdaş bakış açıları geliştirir.

7

Endüstriyel tasarım alanındaki tasarım problemlerini bağlamı ve koşulları ile birlikte tanımlayabilmek ve malzeme, üretim yöntemleri ve ergonomi açılarından çözüm önerileri getirir.

X
8

Endüstriyel tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar tabanlı bilişim ve iletişim teknolojilerini, model yapım teknikleri ile makinelerini kullanır.

9

Endüstriyel tasarım kuram ve pratiği içinde tasarım araştırmasını ve yöntemlerini uygular.

10

Endüstriyel tasarım alanında seçtikleri uzmanlık alanına yönelik olarak, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.

11

Bir yabancı dili kullanarak endüstriyel tasarım ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.