Bizi takip edin
|
EN

ID 304 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Tasarım Araştırması
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ID 304
Bahar
2
2
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Çevrim içi
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Olgu / Vaka çalışması
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders, öğrencilerin tasarım disiplininde ve mesleğinde araştırma bilgisi ve becerisine sahip olmalarını hedefler. Öğrencilere, araştırmanın tasarım bilgisi ve pratiğine nasıl öncülük edebileceğini, bunları nasıl geliştirebileceğini gösterir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenciler tasarım araştırmasını diğer araştırma gelenekleri içerisinden ayırt edebileceklerdir.
  • Öğrenciler tasarım disiplini ve mesleği ile ilgili bir araştırma problemi belirleyebileceklerdir.
  • Öğrenciler araştırma problemini yanıtlayabilmek için uygun araştırma yöntemlerini (tasarımsal yöntemler dâhil) seçebileceklerdir.
  • Öğrenciler birincil-ikincil ve nicel-nitel araştırma yöntemlerini kullanarak sistemli bir biçimde veri toplayabileceklerdir.
  • Öğrenciler bulgular üzerine analiz ve sentez yapabileceklerdir.
  • Öğrenciler araştırmalarını sunum yoluyla sözlü olarak, araştırma yazısı/raporu ve seyir defteri yoluyla yazılı olarak iletebileceklerdir.
  • Öğrenciler bireysel ve grup olarak araştırma yapabileceklerdir.
  • Öğrenciler kullanıcı odaklı tasarım araştırması yürütebileceklerdir.
Ders Tanımı Bu derste tasarım disiplini ve mesleği kapsamında araştırma ele alınmaktadır. Öğrencilerin (bireysel ya da grup olarak) kendilerine verilen tema üzerine bir araştırma problemi tanımlamaları, farklı tasarım araştırma yöntemlerini uygulamaları, bulguların analiz ve sentezini yapmaları, araştırmaları hakkında bir yazı/rapor yazmaları, bir araştırma seyir defteri tutmaları ve sunum yapmaları beklenmektedir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş. Araştırma nedir? Tasarım disiplininde araştırma tarihi. Tasarım araştırması zaman çizelgesi. Araştırma geleneği içerisinde tasarım araştırması. (Archer, 1999; Bayazıt, 2004; Cross, 2001; Langrish (notes) Yok
2 Tasarım araştırması karakteristiği. Pratik ile ilgili araştırma, pratiğin amacına yönelik araştırma, pratik yoluyla araştırma. Double Diamond modeli. (Archer, 1999; Wolfgang Jonas’ article Ralf Michel 2007; Penin, 2018) Ödev-1 Verilen konuda taslak araştırma
3 İkincil araştırma. Verilen konu üzerinden taslak birincil araştırma yürütme (keşifçi araştırma). Kaynak araştırması. (Martin & Hanington 2012) Ödev-2 Verilen konuda taslak araştırma
4 Tema üzerine araştırma soruları/problemleri ve anahtar kelimeler. Araştırmaya odaklanma teknikleri: Konunun daraltılması. Araştırma probleminin belirlenmesi. (Booth et al, 2008; Blaxter et al, 2010) Ödev-3 Verilen konuda taslak araştırma
5 Araştırma için olağan beceriler ve tasarım araştırma yöntemlerine giriş (araştırma aileleri, yaklaşımları, teknikleri). Tasarımda kullanılan araştırma yöntemlerine genel bir bakış. (Blaxter et al, 2010) Ödev-4 Verilen konuda taslak araştırma
6 Jüri-1: Sunum ve rapor (grup çalışması) Jüri-1 hazırlığı
7 Keşifçi ve üretici araştırma: Literatür taraması, tasarım etnografyası, inceleme, fenomenoloji, vaka çalışması, eylem araştırması, gözlem, röportaj, anket. (Blaxter et al, 2010; Crouch & Pearce, 2012; Ideo Toolkit; Laurel, 2003; Martin & Hanington 2012; Muratovski, 2016; Visocky O’Grady, 2006) Ödev-5 Belirlenen problem üzerine sistemli araştırma
8 Keşifçi ve üretici araştırma: Literatür taraması, tasarım etnografyası, inceleme, fenomenoloji, vaka çalışması, eylem araştırması, gözlem, röportaj, anket. (Blaxter et al, 2010; Crouch & Pearce, 2012; Ideo Toolkit; Laurel, 2003; Martin & Hanington 2012; Muratovski, 2016; Visocky O’Grady, 2006) Ödev-6 Belirlenen problem üzerine sistemli araştırma
9 Keşifçi ve üretici araştırma: Literatür taraması, tasarım etnografyası, inceleme, fenomenoloji, vaka çalışması, eylem araştırması, gözlem, röportaj, anket. (Blaxter et al, 2010; Crouch & Pearce, 2012; Ideo Toolkit; Laurel, 2003; Martin & Hanington 2012; Muratovski, 2016; Visocky O’Grady, 2006) Ödev-7 Belirlenen problem üzerine sistemli araştırma
10 Jüri-2: Sunum ve rapor (grup çalışması) Jüri-2 hazırlığı
11 Üretici ve değerlendirici araştırma: Kullanıcı profili/persona, senaryo, kullanıcı yolculuk haritası, kullanılırlık raporu. (Martin & Hanington 2012) Ödev-8 Sentez, Öneri, Kavram Kanıtlama
12 Üretici ve değerlendirici araştırma: Kullanıcı profili/persona, senaryo, kullanıcı yolculuk haritası, kullanılırlık raporu. (Martin & Hanington 2012) Ödev-9 Sentez, Öneri, Kavram Kanıtlama
13 Üretici ve değerlendirici araştırma: Kullanıcı profili/persona, senaryo, kullanıcı yolculuk haritası, kullanılırlık raporu. (Martin & Hanington 2012) Ödev-10 Sentez, Öneri, Kavram Kanıtlama
14 Jüri-3: Sunum ve rapor (grup çalışması) ve Portfolyo teslimi Jüri-3 hazırlığı ve Portfolyo
15 Dönem değerlendirmesi Yok
16 Dönem değerlendirmesi Yok

 

Ders Kitabı

Nigan Bayazıt (2004) “Investigating Design: A Review of Forty Years of Design Research”, Design Issues, Vol.20, no.1, pp.16-29. Bruce Archer (1999) On the Methods of Research, Ankara: METU Faculty of Architecture Press. John Z. Langrish, Notes on Writing a Thesis, Lecture Notes. Nigel Cross (2001) “Designerly Ways of Knowing: Design Discipline versus Design Science”, Design Issues, Vol.17, no.3, pp.49-55. Ralf Michel (2007) Design Research Now: Essays and Selected Projects, BIRD, Basel, Boston, Berlin: Birkhauser. Liz Sanders (2008) An Evolving Map of Design Practice and Design Research, ACM Interactions, Vol.XV.6, On Modeling Forum. Liz Sanders & Pieter Jan Stappers (2012) Convivial Toolbox: Generative Research for the Front End of Design, Amsterdam: BIS Publishers. Michiel Schwarz & Diana Krabbendam (2013) Sustainist Design Guide: How Sharing, Localism, Connectedness and Proportionality Are Creating a New Agenda for Social Design, Amsterdam: BIS Publishers. Lara Penin (2018) An Introduction to Service Design: Designing the Invisible, London: Bloomsbury. Bella Martin & Bruce Hanington (2012) Universal Methods of Design, Massachusetts: Rockport. Bruce Hanington (2003) Methods in the Making: A Perspective on the State of Human Research in Design, Design Issues, Vol.19, no.4, pp.9-18. Brenda Laurel (eds.) (2003) Design Research: Methods and Perspectives, Cambridge: MIT Press. Jenn + Ken Visocky O’Grady (2006) A Designer’s Research Manual: Succeed in Design by Knowing your Clients and What They Really Need, Massachusetts: Rockport. Loraine Blaxter, Christina Hughes, and Malcolm Tight (2010) How to Research (4th edition), Berkshire: Open University Press. Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams (2008) The Craft of Research (3rd edition), Chicago: The University of Chicago Press. Christopher Crouch & Jane Pearce (2012) Doing Research in Design, London: Bloomsbury. Gjoko Muratovski (2016) Research for Designers: A Guide to Methods and Practice, Los Angeles: SAGE. Marc Stickdorn & Jakob Schneider (2011) This is Service Design Thinking, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Marc Stichdorn, Markus Edgar Hormess, Adam Lawrence, Jakob Schneider (2018) This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World, O’Reilly Media Inc.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Alan Bryman (2012) Social Research Methods (4th edition), Oxford University Press. Gillian Rose (2001) Visual Methodologies, London: Sage Publications. Anthony Dunne & Fiona Raby (2013) Speculative Everything: Design, Fiction, And Social Dreaming, London: MIT Press. M. Neil Browne & Stuart M. Keeley (2015) Asking the Right Questions: A Guide to Critical Thinking (10th edition), Pearson Education. IDEO Toolkits (http://www.designkit.org/mindsets). IDEO-The Little Book of Design Research Ethics (2015) (https://lbodre.ideo.com/).

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
1
10
Ödev
1
45
Sunum / Jüri Önünde Sunum
3
45
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
5
100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
12
1
12
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
1
3
3
Ödev
10
2
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
3
7
21
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
0
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Endüstriyel tasarım alanındaki kuramsal ve pratiğe dayalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri konvansiyonel endüstrilerden kent ölçeğine kadar çeşitli ürün, hizmet ve sistemlere yenilikçi ve sürdürülebilir bir biçimde uygular.

2

Nicel ve nitel verilerle desteklenen tasarım kavramlarını ve çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarır.

X
3

Endüstriyel tasarım alanının interdisipliner karakterinin gerektirdiği mühendislik, işletme, görsel iletişim alanlarının ilgili kuramsal ve metodolojik bilgilerine sahiptir ve diğer disiplinlerle, örgütlerle, firmalarla iş birliği kurar.

4

Endüstriyel tasarım kültürü; sanat, zanaat ve tasarımın tarihi ve kuramı bilgilerine sahiptir.

5

Alanı ile ilgili bilgi toplanması, yorumlanması ve/veya uygulanması aşamalarında toplumsal, kültürel, ekonomik, çevresel, hukuki, bilimsel ve etik değerlere sahiptir ve bu değerleri farklı ihtiyaçları dikkate alarak kullanır.

X
6

Endüstriyel tasarım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan güncel sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak çağdaş bakış açıları geliştirir.

X
7

Endüstriyel tasarım alanındaki tasarım problemlerini bağlamı ve koşulları ile birlikte tanımlayabilmek ve malzeme, üretim yöntemleri ve ergonomi açılarından çözüm önerileri getirir.

8

Endüstriyel tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar tabanlı bilişim ve iletişim teknolojilerini, model yapım teknikleri ile makinelerini kullanır.

9

Endüstriyel tasarım kuram ve pratiği içinde tasarım araştırmasını ve yöntemlerini uygular.

X
10

Endüstriyel tasarım alanında seçtikleri uzmanlık alanına yönelik olarak, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.

11

Bir yabancı dili kullanarak endüstriyel tasarım ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.